Monitoring w restauracji
"HoReCa - prawne wsparcie" odc. 11
Dbając o bezpieczeństwo w lokalach gastronomicznych przedsiębiorcy często decydują się na instalacje monitoringu. W kolejnym odcinku „HoReCa - prawne wsparcie”, którą tworzymy wspólnie z Kancelarią 5E Smaga i Partnerzy o monitoringu w restauracjach.
Czytaj TUTAJ lub poniżej.
-----
Monitoring w restauracji
Dbając o bezpieczeństwo w lokalach gastronomicznych przedsiębiorcy często decydują się na instalacje monitoringu. Decydując się na monitoring w swoich restauracjach musicie pamiętać o towarzyszących temu obowiązkach.
Monitoring a klient w restauracji.
Zgodnie z nowymi przepisami w zakresie ochrony danych osobowych jeżeli jesteś właścicielem lokalu gastronomicznego, który przetwarza dane osobowe musisz spełnić następujące obowiązki:
poinformuj osoby, których dane przetwarzasz o przysługującym im prawie do usunięcia/ sprostowania danych oraz o prawie do wniesienia skargi,
wywieś w lokalu klauzule informacyjną w widocznym miejscu,
zaznacz obszar swojego lokalu objęty monitoringiem np. za pomocą tabliczki informacyjnej.
Monitoring a pracownicy.
Musisz wiedzieć, że monitoring w zakładzie restauracji może być prowadzony tylko w określonych celach. I tak:
Twoim obowiązkiem jest mieć na uwadze prawo pracowników do prywatności,
nie możesz stosować monitoringu do kontroli sposobu świadczenia pracy przez swoich pracowników,
nie możesz prowadzić monitoringu w pomieszczeniach sanitarnych, łazienkach, szatniach, stołówkach, palarni oraz w pomieszczeniach udostępnionych organizacji związkowej; jeżeli jednak monitoring w tych miejscach jest konieczny, musisz zadbać, aby nie naruszyć w ten sposób godności oraz dóbr osobistych pracownika, zasad wolności i niezależności związków zawodowych,
możesz przechowywać nagrania z monitoringu przez okres 3 miesięcy (od dnia nagrania) – po tym okresie musisz skasować te nagrania, chyba że stanowią dowód w sprawie prowadzonej przez sąd,
masz obowiązek poinformowania pracowników o monitoringu w restauracji najpóźniej na
2 tygodnie przed jego uruchomieniem; dodatkowo, poinformuj o jego celach oraz zakresie; taka informacja powinna widnieć w regulaminie, w układzie zbiorowym pracy lub obwieszczeniu dla pracowników;
Wszystkie pomieszczenia objęte monitoringiem muszą być oznaczone tabliczkami informacyjnymi.